نقش «زن» در فیلم های اول پررنگ تر است/ موضوعات اجتماعی مورد توجه فیلمسازان اول

خانه » اخبار و نوشته ها » دسته‌بندی نشده » نقش «زن» در فیلم های اول پررنگ تر است/ موضوعات اجتماعی مورد توجه فیلمسازان اول
جشنواره فیلم فجر شرکت نقش رویای بهشت تولید فیلم و عکس تبلیغاتی برگزاری همایش و جشنواره عکاسی تبلیغاتی عکاسی صنعتی تیزر تبلیغاتی و صنعتی

نقش «زن» در فیلم های اول پررنگ تر است/ موضوعات اجتماعی مورد توجه فیلمسازان اول

انتشار: 16/01/05 برچسب ها :

در میان موضوعات اجتماعی فیلم های اول ، نقش زنان در جامعه امروز در فیلم ها پررنگ تر از گذشته است، اما باید دید در میان آثار این بار دخترانگی زنان برجسته است یا مادرانگی آن‌ها.
خبرگزاری فارس: نقش «زن» در فیلم های اول پررنگ تر است/ موضوعات اجتماعی مورد توجه فیلمسازان اول

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، با اعلام اسامی فیلم های اول شاهد این مهم هستیم که ازمیان ۱۱ فیلم اعلام شده ۹ فیلم در بخش نگاه نو جشنواره به مسایل اجتماعی می پردازد و مهمتر از همه نقش زنان در جامعه مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته است. در میان فیلم ها در زمینه نقش یا جایگاه یا شیوه بازنمایی زن و خانواده در فیلم های انتخاب شده قابل اهمیت است. اما باید دید فیلمساز زن را در خانواده می‌بیند و یا مستقل از خانواده در نظر می‌گیرد؟

همچنین باید توجه داشت که فیلم های اولی که معرفی شدند در طرح آسیب اجتماعی، نقش و نمایش خانواده را حذف کرده اند یا خانواده سالم و کامل را به نمایش می گذارند یا مانند سال گذشته خانواده کامل نداریم؛ یکی بی مادر است، یکی با مادر قهر است ، یا زنی که همسر ندارد و… باید دید این بار دخترانگی زنان برجسته است یا مادرانگی آن ها. باید دید در فیلم های اول جشنواره فیلم فجر شاهد انقطاع میان دختران و خانواده و گسست میان اعضای خانواده مواجه هستیم.

«پل خواب» ساخته اکتای براهنی در حوزه سینمای اجتماعی قرار دارد و با الهام از داستان «جنایات و مکافات» داستایوفسکی مسایل امروز جامعه را مورد توجه قرار داده است. این فیلم توسط جهانگیر کوثری تهیه شده است. در این فیلم ساعد سهیلی، هومن سیدی، آناهیتا افشار، شهین تسلیمی، علیرضا ثانی فر و اکبر زنجانپور ایفای نقش می کنند.

«متولد ۶۵» توسط مجید توکلی ساخته شده این فیلم داستان دختر و پسر جوانی را روایت می‌کند که با رویای پولدار شدن، خود را در شخصیت‌های مختلف اجتماعی جا می‌زنند و از این طریق می‌خواهند به خواسته‌های خود برسند. این فیلم توسط محمد مهدی عسگرپور تهیه شد و رضا میرکریمی هم مشاور کارگردان این فیلم است.

در این فیلم احسان امانی، مریم سعادت، پدرام شریفی و هنگامه حمیدزاده بازی کرده اند.

«گیتا» به کارگردانی مسعود مددی داستان مادری است که فرزندش به او دلبستگی زیادی دارد. پس از حادثه ای که برای متین پیش می‌آید، گیتا تلاش می‌کند تا با این موضوع کنار بیاید، اما با گذر زمان متوجه واقعیت‌های جدیدی می‌شود . در این فیلم مریلا زارعی، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، سارا بهرامی، نادر فلاح و رامین افشاری به ایفای نقش می پردازند.

درخلاصه داستان فیلم سینمایی «گیتا» آمده است: «گیتا» مادر متین است و به او دلبستگی زیادی دارد. این فیلم توسط مجید شیخ انصاری تهیه شده و مجتبی راعی به عنوان مشاور کارکردان در کنار مددی حضور داشته است.

«ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی است. این فیلم اجتماعی درباره یک حکم قضایی‌ است که مثل حبس ابد است با این تفاوت که غیر قابل عفو است. این فیلم توسط سعید ملکان تهیه شده و مازیار میری مشاور کارگردان است. در این فیلم بازیگرانی چون پیمان معادی، نوید محمدزاده ، پریناز ایزدیار، ریما رامین‌فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان‌بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی و… به ایفای نقش می پردازند.

«برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری داستان دو برادر است که به دلیل بیماری یکی از برادران مجبور هستند یک مدت کوتاهی را کنار هم زندگی کنند. در این فیلم هنگامه قاضیانی، شهاب حسینی و ناصر هاشمی به ایفای نقش های اصلی می پردازند.

«لاک قرمز» ساخته سیدجمال سید حاتمی است این فیلم به طور مشخص درباره دختری است که حضورش در جامعه حقایق تلخ روزگار را برایش باز می گشاید در خلاصه داستان فیلم آمده است: دخترک تازه به انگشتانش لاک زده بود که روزگار صورتش را نقاشی کرد. این فیلم توسط کامران مجیدی تهیه شده و در آن بازیگرانی چون پانته‌آپناهی‌ها، بهنام تشکر، پردیس احمدیه و مسعود کرامتی ایفای نقش می کنند.

«خانه‌ای در خیابان چهل‌و‌یکم» ساخته حمیدرضا قربانی است. فیلم با موضوع اجتماعی پروانه ساخت در اوایل مردادماه دریافت کرد. به نظر می رسد فیلم داستان سه زن است البته هیچ خلاصه داستانی از فیلم در خبرها منتشر نشده است. فیلم توسط سید محمود رضوی تهیه شده و در آن بازیگرانی چون مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی، علیرضا کمالی به ایفای نقش می پردازند.

«خماری» ساخته داریوش غذبانی است که داستان یک جوان علاقمند به موسیقی را روایت می کند که قرار است عصر یک روز در سفارت امتحان بدهد اما در صبح روز امتحان اتفاقاتی در زندگی اش باعث می شود موضوع امتحان را به فراموشی بسپارد. فیلم به تهیه کنندگی منیژه حکمت ساخته شده و مهرداد صدیقیان، لی‌لی فرهادپور، سوگل خلیلی و کاظم سیاحی در آن به ایفای نقش می پردازند.

«من» ساخته سهیل بیرقی است که با موضوع اجتماعی پروانه ساخت گرفت. در خلاصه داستان فیلم آمده است: ما رو نرقصون آذر. فیلم توسط سعید سعدی تهیه شده و عبدالرضا کاهانی در کسوت مشاور حضور داشته است. و بازیگرانی همچون لیلا حاتمی،امیر جدیدی، بهنوش بختیاری،علی استادی، علی منصور، سعید عطاییان و مانی حقیقی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در میان فیلم های اعلام شده از سوی دبیر جشنواره دو فیلم «ایستاده در غبار» ساخته محمد حسین مهدویان و «جشن تولد» ساخته عباس لاجوردی با موضوعات متفاوت به ترتیب دفاع مقدس و دفاع مردم سوریه دربرابر حمله تکفیری ها می پردازد.