ساعد نیک‌ذات: تأکید بر ثبت تصویر از محتوای زیارت

خانه » اخبار و نوشته ها » جشنواره عکس هشت » ساعد نیک‌ذات: تأکید بر ثبت تصویر از محتوای زیارت
داور جشنواره عکس هشت

ساعد نیک‌ذات: تأکید بر ثبت تصویر از محتوای زیارت

انتشار: 17/06/28 برچسب ها : - -

ساعد نیک‌ذات:

جشنواره‌های موبایلی عکاسی آماتور را هدفمند می‌کند/ تأکید بر ثبت تصویر از محتوای زیارت

داور جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» گفت: برگزاری جشنواره‌های اینچنینی به آن خیل انبوهی که با موبایل عکاسی می‌کنند، کمک می‌کند تا بتوانند هدفمندتر عکس بگیرند.

 

ساعد نیک‌ذات عضو هیأت مؤسس انجمن ملی عکاسی ایران در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره عکس هشت درباره استفاده از ابزارهای نوین برای خلق آثار هنری به ویژه در حوزه عکاسی اظهار داشت: طبق برخی آمارها، در اختراعات بشری «تلفن‌های هوشمند»‌ به عنوان مهم‌ترین اختراع قلمداد شده‌اند، چون ابزارهای مختلف در تخصص‌های گوناگون در یکجا جمع شده‌اند، از جمله عکاسی.

این عکاس و فیلمبردار خاطرنشان کرد: از وقتی تلفن‌های هوشمند به دوربین‌های عکاس مجهز شدند، یک نوع خاطره‌نگاری به کمک همه آدم‌ها از اقوام مختلف بشر آمد. قبلاً ثبت خاطره‌ها نوشتنی بود، اما اکنون بیشتر تصویری شده است و مردم به جای اینکه از حافظه‌شان استفاده کنند، از امکانات تلفن هوشمند بهره می‌برند.

داور جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» گفت: برگزاری جشنواره‌های اینچنینی به آن خیل انبوهی که با موبایل عکاسی می‌کنند، کمک می‌کند تا بتوانند هدفمندتر عکس بگیرند. چون وقتی کارشان از منظر زیبایی‌شناسی و توانایی‌های فنی مورد قضاوت قرار می‌گیرد، دید بهتری در عکاسی پیدا می‌کنند و امید می‌رود تصاویر هنرمندانه‌تری ثبت نمایند.

نیک‌ذات با اشاره به تفاوت مذهب و آیین اظهار داشت: دین فحوای یک چیز است، اما آیین روش اجرای آن. جشنواره‌هایی با پیرنگ مذهبی در کشورمان زیاد برگزار می‌شود، اما اکثراً -تا آنجایی که بنده داور بودم- متأسفانه در سطح مانده‌اند. فکر می‌کنم محتوا خیلی مهم است و به دست آوردن یک عکس با محتوای گذشت، مهربانی و نظیر آن کار بسیار سختی است.

وی افزود: به همین دلیل، نگاه جشنواره «هشت» باید از سطح به عمق برود، یعنی به محتوای ماجرای زیارت برود، عملی که وقتی انسان از علم و توانایی‌های فردی خود عاجز شد، به چیزی ماوراء آن متوسل می‌شود.

این مدرس عکاسی در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه جشنواره «هشت» موبایلی است و آدم‌های عادی می‌توانند عکس ارسال کنند، شاید دروازه‌های جدیدی را برای پیدا کردن نوع نگاهی تازه درباره زیارت کشف کنند.

بر اساس این گزارش، جشنواره عکس «هشت» ویژه عکاسی با تلفن همراه با محوریت فرهنگ زیارت است که در قالب یکی از مجموعه برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار می‌شود. وجیه‌اله شیرمحمدی دبیر این جشنواره و نقش رویای بهشت متولی برگزاری این رویداد هنری است. آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره روز ۱۰ تیرماه آتی اعلام شده و علاقه‌‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در جشنواره می‌توانند به وبسایت www.rbphoto.ir مراجعه کنند یا کانال تلگرامی جشنواره را با نشانی @eightphot دنبال کنند.